Create the problem

Une conclusion tirée d’une série d’erreurs récentes : l’accumulation d’un maximum d’information n’aide pas à qualifier un problème. C’est la recherche de sens qui permettra de se rapprocher de la vraie question à résoudre.

Et c’est là que doivent entrer en jeu les qualités humaines du designer : sa sincérité, son empathie, sa capacité à nouer une confiance, une intimité suffisante pour créer un espace de dialogue, une « zone de risque mutuellement consenti ».

Cette zone s’établit au regard de la vision d’une part, et des contraintes du réel d’autre part. Confronter la vision à la réalité, c’est faire apparaître la « tension créative ». Ce n’est pas une démarche analytique, mais une conversation dynamique. Un parcours de codesign. Nous ne sommes pas obligés de définir d’abord le problème pour pouvoir le résoudre. Ce n’est pas un préalable à l’action, ces deux démarches peuvent être conduites en même temps.

Pour reprendre Jose Baldaia :

« […] how we define a problem is the most important element for trying to solve and to achieve advances in design thinking!

The problems are always linked to a social system that is a complex set of interacting human relationships in many ways. For example, in an organization, the social system comprises all persons working for it, its partners, customers and other external bodies, as well as the relationships between them all. »

La création du problème est donc déterminante dans la création de la relation entre acteurs d’un écosytème. Merci à Zelda Harrison (XCD) de nous le rappeler : « Another notion in the “Real World” is obviously the definition of the problem. Yes, people do love to collaborate and most believe in working towards a positive sum game, but apparently the obstacle is in actually defining the problem. »

Il s’agit de mettre en place, dès les premiers moments, un « schéma » de base sain et engagé. Le fameux  » Set the pattern right ». De manière à construire la capacité de codesign, et permettre d’élaborer ensemble, par itérations, une compréhension partagée du contexte, des objectifs et des livrables attendus.

Le modèle de MGTaylor « Creating the Problem » l’a bien décrit, au travers de ces 4 éléments :

Condition

These are the existing conditions before you begin the creative process. Notice that these conditions, in and of themselves, are merely conditions. They are not the problem. These conditions are in constant flux and will change as the creative process advances

Vision

This is your vision for an ideal future state. In creating this vision, take into account your personal experiences, insights and views of reality.

Problem

The problem is created when you discover a gap between reality and your vision for a new reality. The problem is neither current conditions nor the vision. Rather, it is the discrepancy between them.

Creative tension

The creative tension that comes into being when you decide to resolve the problem is the interplay between vision and reality. As the two tug and pull at each other, they will each change and modify in an effort to reach a synthesis.

Une insistance particulière est exprimée concernant la nature très exigeante de cette démarche :

« First, current conditions are NOT problems. Second, the difference between your vision and current conditions (not the opposite–the « practicality » of your vision) drives the creative process so do not temper your vision with reason–create what you really want to create. Third, share your vision, choose the important elements, and work to create a common vision that incorporates and adds to the personal visions of the entire group. And lastly, be very clear about what the current conditions are. There is no reason to deceive yourself here. Current conditions are what they are, not what you or others would like them to be. By rigorously creating the problem before you begin a creative process, you will clearly define the parameters of your work and will drastically increase your chances of success. » MG Taylor®

Une question subsite sur la nécessité de créer le problème AVANT de commencer le processus créatif (« creating the problem before you begin a creative process »). Nous restons persuadés que le problème, la solution et la relation se construisent simultanément, de manière interdépendante, sur la durée, par itérations successives.

Greg Serikoff

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